page contents

Trend Terbaharu ! Cara Dropship Automatik Dan Jana Duit Dengan Shopee.

Monday 14 March 2016

Sekarang Juga, Lenyapkan Batuk Kering Secepatnya

Batuk kering adalah batuk yang tidak mengeluarkan kahak. Udara kering, perengsa, alergi, naiknya asam lambung, dan flu adalah keadaan-keadaan yang boleh menyebabkan batuk kering. Batuk ini boleh membuat anda merasa tidak selesa dan mengganggu aktiviti sehari-hari.Pada umumnya, batuk akan berhenti dalam tiga minggu. Walaupun demikian, batuk kering akan terasa menyiksa bila anda tidak melakukan apa-apa untuk meredakannya. Belum lagi suara batuk yang dapat mengganggu orang-orang di sekitar anda.



Oleh kerana itu, apabila batuk kering sedang mendera, cubalah lakukan beberapa perkara ini agar

batuk lebih cepat reda.



Penuhi keperluan cecair

Ketika diserang selsema atau flu, ada kemungkinan anda mengalami postnasal drip, yaitu adanya lendir di bahagian belakang hidung dan tekak. Postnasal drip boleh menyebabkan munculnya batuk kering. Mengambil air putih yang cukup dapat membantu meringankan batuk kering sebab bekalan cecair berfungsi mengurangkan pengumpulan lendir akibat flu. Cecair juga membuat tekak anda tetap lembap.

Anda disyorkan untuk banyak mengambil air hangat. Elakkan pengambilan air yang terlalu panas kerana kesannya justru dapat membuat jaringan yang sudah meradang menjadi makin jengkel. Sebaliknya, air hangat justru akan lebih menghidrasi daripada air panas. Anda boleh mencuba teh panas yang dicampur dengan jintan manis dan kayu manis atau campuran teh hangat dengan kemangi, sedikit lada, dan rebusan halia.

Pilihan minuman yang lain adalah jus nanas. Sebuah kajian menyatakan bahawa jus nanas lima kali lebih berkesan dalam meredakan batuk berbanding dengan ubat batuk. Ternyata, jus nanas dapat membantu melembutkan larinks dengan tidak meninggalkan sisa-sisa (sisa) yang boleh mencetuskan batuk.

Cara lain untuk mengurangkan keradangan dan membantu mengurangkan rasa sakit akibat batuk kering adalah dengan berkumur-kumur air hangat yang sudah dicampurkan garam dengan kedudukan kepala ditengadahkan ke atas. Lakukan kumur-kumur air garam hangat ini pada saat tekak anda terasa tidak selesa atau boleh dilakukan sebelum tidur.

Anda juga boleh menggunakan herba untuk membantu mengurangkan intensiti batuk kering. Gunakan daun oregano sebanyak satu sudu makan yang direbus dengan secawan air. Setelah panas, hirup aromanya.

Redakan dengan makanan yang menenangkan

Semangkuk sup ayam panas dapat memberikan tiga manfaat sekaligus bagi anda yang sedang mengalami batuk kering. Pertama, rasa hangatnya membantu menenangkan tekak. Kedua, wap hangatnya membantu membuka selaput pernafasan atas. Ketiga, sup ayam mengandungi protein yang membantu menguatkan keadaan lemah akibat batuk kering.

Ketika batuk kering melanda, anda juga boleh menghisap gula-gula yang mengandungi mentol. Sebatian ini diperoleh dari daun mint yang mempunyai kesan menenangkan bahagian belakang tekak. Sebatian ini pula yang membantu meredakan batuk.

Tekak yang jengkel akan terasa gatal sehingga membuat anda ingin batuk. Mengambil madu dapat membantu mengurangkan kerengsaan tekak tersebut. Tekstur wax pada madu adalah faktor yang boleh melembapkan, menenangkan, serta mengurangkan kepedihan tekak anda.

Lengkapi tubuh dan udara di sekitar tetap lembap

Keadaan tubuh yang lembap akan membantu meredakan batuk kering. Anda boleh mengusahakan kelembapan ini dengan menghirup wap air. Caranya, rebus air sebanyak satu periuk hingga mendidih. Setelah mendidih, pindahkan ke dalam bekas yang selamat. Letakkan kepala di atas periuk tersebut agar anda dapat menghidu wapnya. Gunakan tuala di atas kepala untuk memerangkap dan menjaga agar wap air tidak cepat hilang.

Pertimbangkan minum ubat

Di dalam tubuh kita terdapat zat bernama histamin. Zat inilah yang membuat perparitan pada hidung dan kerongkong sehingga menyebabkan berlakunya batuk terus-menerus. Untuk meredakannya, anda boleh mengambil antihistamin.

Selain antihistamin, anda boleh menggunakan dekongestan sebagai pereda batuk. Fungsinya adalah mengurangkan postnasal drip pencetus batuk.

Dalam memilih ubat untuk meredakan batuk kering ini, anda disyorkan untuk berunding dahulu kepada doktor.

Selama berusaha untuk meredakan batuk kering dengan cara-cara di atas, jangan lupa untuk menghindari segala sesuatu yang dapat memancing batuk kering datang lagi, misalnya merokok. Asap rokok merupakan punca utama batuk. Anda tidak perlu usaha anda berakhir sia-sia, bukan?

sumber: http://www.alodokter.com/sekarang-juga-lenyapkan-batuk-kering-secepatnya

Note:

Dengan cuaca yang panas hari ini, badan kita mudah terdedah dengan penyakit berjangkit dan kekurangan air didalam badan. Terutama penyakit senyap seperti batuk kering tidak orang tau bila ia sudah teruk dan luka berdarah.Air sangat penting dengan cuaca sebegini dan makanan tambahan yang paling mudah kita bekal kan untuk tubuh dibawa kemana mana. sepertii Bio Spektra Manna Plus telah terbukti sejak 20 tahun lepas, kajian telah dibuat boleh mengelakkan sebarang penyakit berjangkit,ayuhhh.. lakukan sekarang, dapatkan Bio Spektra Manna Plus yang berdekatan dengan anda.




No comments:

Post a Comment