page contents

Trend Terbaharu ! Cara Dropship Automatik Dan Jana Duit Dengan Shopee.

Friday 18 March 2016

Punca Kegemukan Yang Jarang Diketahui

Punca Kegemukan Yang Jarang Diketahui
   
Pertambahan berat badan tidak selalu berasal dari apa yang anda makan. Ada banyak faktor-faktor penyebab kegemukan lain yang tidak terduga.

Berat badan umumnya bertambah ketika kalori yang dibakar tubuh saat bekerja lebih sedikit daripada kalori yang masuk dari makanan yang dimakan. Namun selain makanan, ada banyak faktor yang juga mempengaruhi metabolisme dan berat badan tubuh. Kenali faktor-faktor tersebut.





stres

Ketika anda stres, tubuh akan menjadi tegang dan menghasilkan hormon yang bernama kortisol. Hormon ini menjadi penyebab utama peningkatan nafsu makan sehingga membuat anda dengan mudah menyantap makanan apa pun untuk menenangkan diri.

 kurang tidur

 Ada beberapa perkara yang membuat kurangnya waktu tidur berhubungan erat dengan pertambahan berat badan, iaitu:

Apabila anda kurang tidur, berlaku peningkatan kadar hormon dalam badan yang boleh meningkatkan rasa lapar dan nafsu makan.
Tidur larut malam membuat anda berpeluang lebih besar untuk mengambil makanan ringan di malam hari sehingga menambah timbunan kalori di dalam tubuh.
Kurang tidur membuat anda cenderung untuk memilih mana-mana makanan seperti goreng-gorengan daripada cemilan sihat seperti buah-buahan.
Mengambil ubat-ubatan tertentu

Ternyata mengambil ubat-ubatan tertentu boleh menyebabkan pertambahan berat badan, seperti:

Antidepresan: kemurungan menjadi salah satu punca pertambahan berat badan kerana penderitanya lebih memilih untuk tidak aktif dan berdiam diri di rumah. Namun sayangnya, ubat-ubatan untuk menangani kemurungan boleh menyebabkan berat badan meningkat juga. Tapi ada juga sebahagian pesakit yang nafsu makannya kembali kerana suasana hatinya telah lebih baik dan bukan kerana kesan sampingan antidepresan.
Steroid: kenaikan berat badan kerana peningkatan nafsu makan boleh menjadi kesan sampingan dari ubat-ubatan anti-inflamasi non-steroid (OAINS) seperti prednisolon. Orang yang mengambil steroid juga boleh mengalami perubahan pada bahagian badan tertentu yang menyimpan lemak seperti pada perut dan wajah.
Ubat-ubatan lain: ubat-ubatan lain juga boleh menyebabkan pertambahan berat badan, misalnya ubat untuk menangani penyakit migrain, tekanan darah tinggi, diabetes, dan kejang-kejang. Begitu pula dengan ubat-ubatan antipsikotik yang biasa digunakan untuk menangani gangguan bipolar dan skizofrenia.
Mengidap penyakit tertentu

Beberapa penyakit berikut ini boleh mencetuskan perubahan hormon yang boleh menjadi penyebab kegemukan, antara lain:

Hipotiroidisme: adalah keadaan ketika tubuh tidak menghasilkan hormon tiroid secara mencukupi. Keadaan ini menyebabkan pertambahan berat badan akibat melambatnya metabolisme tubuh.
Sindrom Cushing: berlaku apabila kelenjar adrenal menghasilkan terlalu banyak hormon stres, seperti kortisol, atau pada orang yang mengambil steroid untuk rawatan penyakit lupus, artritis, atau asma. Pertambahan berat badan terutama dapat dilihat pada wajah, punggung bahagian atas, leher, dan pinggang.
Sindrom ovari polisistik (SOPK): wanita penghidap sindrom ini umumnya mempunyai banyak sista kecil dalam organ reproduksinya. Wanita dalam keadaan ini mempunyai rintangan terhadap hormon yang berperanan mengawal kadar gula darah (insulin) sehingga menyebabkan pertambahan berat badan yang umumnya berpusat di bahagian perut.
Teknologi dan gaya hidup

Gaya hidup dengan segala kemudahan seperti akses internet ke hampir semua tempat boleh membuat orang lebih lama duduk di depan skrin berbanding sebelumnya. Kebiasaan duduk dalam masa yang lama ini kerap digabungkan dengan kebiasaan mengambil makanan ringan berkalori tinggi sehingga menyebabkan pertambahan berat badan.

berhenti merokok

Menghirup asap rokok membuat degupan jantung anda meningkat 10-20 kali lebih banyak dalam satu minit sehingga tubuh membakar lebih banyak kalori saat merokok. Apabila seseorang berhenti merokok, nafsu makan akan bertambah tetapi kesan ini akan hilang dalam beberapa minggu. Manfaat berhenti merokok akan jauh lebih besar daripada terus merokok kerana takut gemuk.

Diet yang melampau

Diet yang melampau dengan tujuan menurunkan berat badan secara drastik dalam masa yang singkat merupakan cara yang tidak berkesan. Cara ini tidak melatih tubuh untuk membakar kalori berjumlah banyak dalam jangka panjang. Akibatnya, makanan yang anda konsumsi tidak akan terbakar sepenuhnya dan kesannya berat badan justru kembali naik dengan cepat.

Mengurangkan Risiko Pertambahan Berat Badan
Meski lebih sukar dikesan, faktor-faktor penyebab kegemukan tetap boleh diuruskan dengan cara-cara sebagai berikut:

Pola tidur yang baik. Biasakan mempunyai jam tidur dengan cukup, serta mulai tidur dan bangun di hari yang sama tiap hari. Gunakan bilik tidur hanya untuk tidur dan aktiviti seksual.

Tanyakan kepada doktor sebelum berhenti mengambil ubat-ubatan tertentu. Jika anda sudah mengalami pertambahan berat badan kerana pengambilan ubat, sebaiknya periksakan diri ke doktor sebelum memutuskan untuk menghentikan pemakaian. Anda juga boleh menanyakan alternatif rawatan yang tidak berisiko meningkatkan berat badan.

Bergerak aktif. Baik kerana pengambilan ubat atau kerana keadaan kesihatan, peningkatan berat badan secara amnya disebabkan oleh kemerosotan keadaan metabolisme tubuh. Bergerak aktif setiap hari, seperti berjalan kaki menaiki tangga, adalah satu cara sederhana demi menjaga kecergasan badan. Dengan sukan secara teratur, suasana hati seseorang akan lebih baik sehingga jauh dari stres berlebihan dan kemurungan.

Memahami pengumpulan cecair akibat pengambilan ubat. Peningkatan berat badan kerana pengambilan ubat-ubatan tertentu terkadang hanya disebabkan oleh pengumpulan cecair. Pertambahan berat kerana keadaan ini tidak bersifat kekal dan dapat segera hilang selepas masa pengambilan ubat. Pada masa-masa tersebut, anda disyorkan untuk menerapkan pola makan berkadar garam rendah. Contoh ubat yang boleh meningkatkan kandungan cecair badan adalah pil KB.

Sumber:http://www.alodokter.com/penyebab-lain-pertambahan-berat-badan



Click here


No comments:

Post a Comment