page contents

Trend Terbaharu ! Cara Dropship Automatik Dan Jana Duit Dengan Shopee.

Monday 28 March 2016

Hati-hati, Pola Makan Ibu Hamil Yang Buruk Boleh Picu Bayi Lahir Cacat!

Pola makan yang kamu jalani selagi merancang kehamilan dan semasa hamil ternyata boleh memberi kesan buruk pada janin dalam kandungan, lho! Tidak percaya? Ini dia penjelasannya!

Apabila merancang kehamilan dan semasa hamil, kamu dituntut untuk mengambil makanan sihat yang disarankan untuk menyokong keadaanmu yang berbadan dua. Jika pengambilan tersebut tidak kamu penuhi, kamu berisiko melahirkan Si Kecil dengan keadaan cacat.



Bayi yang lahir cacat dapat mengalami kelainan fizikal dan mental. Hal ini juga boleh mencetuskan kematian pada bayi. Namun, kamu masih boleh menghalang perkara itu berlaku dengan memenuhi pengambilan yang dianjurkan semasa merancang kehamilan dan selagi hamil.

Menurut ahli diet, jika kamu kurang mengambil pengambilan yang mengandungi vitamin B9 atau asid folik, Si Kecil boleh berisiko lahir dengan keadaan kecacatan tiub saraf. Ini adalah kecacatan yang mempengaruhi otak dan saraf atau saraf tulang belakang. Keadaan ini biasanya boleh terjadi selama tiga bulan pertama kehamilan.

Dua jenis kecacatan tiub saraf yang paling umum iaitu spina bifida dan anensefali.

Spina bifida. Keadaan ini di mana tulang belakang janin tidak menutup sepenuhnya. Hal ini membuat saraf rosak dan lumpuh kaki.

Anensefali. Keadaan di mana otak dan tengkorak Si Kecil tidak berkembang. Kelainan tersebut boleh menyebabkan Si Kecil lahir dalam keadaan tidak bernyawa atau meninggal dunia sejurus selepas lahir ke dunia.

Untuk mencegah hal itu terjadi, kamu disarankan untuk mengambil asid folik sebanyak 400 mcg per harinya, bermula dari sebulan sebelum hamil hingga mencapai tiga bulan pertama kehamilan. Setelah kandungan memasuki usia empat hingga sembilan bulan, naikkan dosnya menjadi 600 mcg.

Asam folat semulajadi boleh kamu temui pada makanan seperti kacang tanah, asparagus, bayam, limau, atau bijirin yang difortifikasi asam folat. Untuk praktisnya, kamu boleh mengambil suplemen asid folik dengan dosis tersebut.

Selain asam folat, kamu juga mungkin berisiko melahirkan bayi dengan kecacatan tiub saraf apabila kurang mengambil makanan mengandungi vitamin B12. Menurut ahli, vitamin ini sangat penting untuk menunjang fungsi sistem saraf serta pengeluaran sel darah merah.

Anda disyorkan mengambil vitamin B12 tiap harinya sebanyak 2.6 mcg selama kehamilan. Pengambilan ini boleh kamu temui secara semulajadi pada telur, daging lembu, daging ayam, dan produk susu.

Kelainan lain
Selain kecacatan tiub saraf tulang belakang, pola makan kamu yang buruk juga boleh menyebabkan bayi mengalami:

Bibir sumbing hingga ke langit-langit mulut. Kekurangan pengambilan berkhasiat ketika hamil boleh meningkatkan peluang anda melahirkan bayi dengan keadaan ini.

Penyakit jantung bawaan. Keadaan ini berisiko tinggi berlaku pada bayi jika kamu kurang mengambil makanan mengandungi vitamin B2 (riboflavin) dan B3 (niacin). Selain itu jika kamu juga suka mengambil makanan tinggi lemak tepu.

Gastroskisis. Jika kamu mempunyai indeks massa tubuh yang terlalu rendah, ditambah kurang pengambilan protein atau zinc, kamu berisiko melahirkan bayi dengan keadaan gastroskisis atau cacat lahir di mana rongga perut bayi tidak menutup sempurna.

Hernia diafragma bawaan. Keadaan ini berisiko tinggi menimpa bayi jika kamu kurang mengambil pengambilan mengandungi vitamin E, vitamin B12, retinol, kalsium, dan selenium. Keadaan ini ditandai lubang pada selaput diafragma sehingga organ di rongga perut masuk ke rongga dada.

Diafragma adalah selaput pembatas antara rongga dada dan rongga perut.
Jadi, jika ingin mempunyai bayi yang sihat, yuk perhatikan pengambilan makanan selagi kamu masih dalam tahap merancang kehamilan dan selagi hamil.


Sumber:http://www.alodokter.com/hati-hati-pola-makan-ibu-hamil-yang-buruk-bisa-picu-bayi-lahir-cacat


Note: Kami mempuyai testimoni untuk ibu ibu yang mengandung, dengan memakan 1 biji sehari anak dan ibu sihat dan selamat dari jangkitan kuman. Manna Plus tiada bahan kimia dan bahan bahan yang semulajadi dan asli. Produk buatan Malaysia dan tiada persaingan. Ibu yang mengambil Bio Spektra Manna Plus ini akan berasa bertenaga dan bayi yang bakal dilahirkan cukup sihat kerana dengan produk ini ubat yang berasaskan makanan cukup untuk keperluan harian pembesaran dan ketumbuhan seperti mineral, vitamin dan anti oksida. JOM sama sama kita amalkan....


No comments:

Post a Comment